Tips voor optimaal onboarden: succesvolle start voor nieuw talent

28 september 2023

Wist je dat 50% van de nieuwe medewerkers binnen 6 maanden, bewust of onbewust, de organisatie besluit te verlaten als ze slecht zijn onboard!?

Voordelen

Een goede onboarding heeft verschillende voordelen: het waarborgt de kwaliteit en consistentie, bespaart kosten op een later moment, het levert betrokken medewerkers op en het trekt talent aan. Een goed onboardingsprogramma is dus onmisbaar! En het onboarden begint al ver voor de eerste werkdag. Hieronder delen we allerlei tips voor een goede onboarding. 

Vóór de eerste werkdag

  • Maak een onboardingsplan voor alle nieuwe medewerkers.
  • Informeer niet alleen het team, maar ook de andere afdelingen over de komst van de nieuwe collega, en vertel wat hij of zij gaat doen.
  • Bereid met IT de benodigde apparatuur, accounts en licenties voor.
  • Bedenk wat ze moeten weten over je organisatie. Denk aan:
    • Connectie – waar staat de organisatie voor? Deel de missie en de visie, doelstellingen en uitdagingen.
    • Cultuur – deel informatie over meetings, werktijden, thuiswerken, uitjes, lunch, appgroepen etc.
    • Compliance – deel informatie over regels, normen en waarden, audits etc.
    • Collega’s – bij wie kun je waarvoor terecht?

De eerste werkdag

  • Ontvang je nieuwe collega bij de ingang en drink samen een kop koffie.
  • Zorg voor een welkomstpresentje, zoals een bos bloemen of een cadeaubon. Ook kleine bedrijfscadeautjes zijn leuk om te geven, zoals een dopper of een koffiemok.
  • Alle benodigde spullen, zoals een nieuwe laptop en telefoon, personeelspas en auto van de zaak staan klaar.
  • Maak een leuke foto van de startdag die zowel de nieuwe medewerker als de organisatie op LinkedIn kan plaatsen. Ook kun je vragen of de nieuwe medewerker zijn of haar LinkedIn-profiel wilt updaten.
  • Zet enkele taken klaar, zoals het zelfstandig aanmelden voor accounts en het voorstellen via intranet.

De eerste 2 weken

  • Stel samen een inwerkprogramma op.
  • Plan kennismakingsgesprekken in met collega’s van het team en met de managers van andere afdelingen.
  • Organiseer een buddy voor de nieuwe collega. De buddy beantwoordt bijvoorbeeld alle vragen en kan de nieuwe medewerker helpen met inwerken.
  • Plan een wekelijks voortgangsgesprek met de leidinggevende. Bespreek de wederzijdse verwachtingen over input en resultaat en stel hier een plan voor op.
  • Laat de beoordelingsformulieren en -cyclus zien. Waar wordt de nieuwe medewerker op gestuurd (KPI’s) en hoe worden de prestaties beoordeeld?

Met deze checklist ben je dus goed voorbereid op de komst van jouw nieuwe talent. We wensen je veel succes met het onboarden van je volgende nieuwe medewerker!